Piosenki do mężczyzny

Piosenki do mężczyzny
Spis utworów:

1. Budzę się (Błądzę jak) - 3:06
2. Ciągłość rozmowy - 3:44
3. Cień drzewa - 4:47
4. Do góry nogami (Zarozumiałość, pycha, obłuda) - 3:07
5. Gdybym mogła pisać wiersze - 6:11
6. w jakiego wierzysz boga - 3:25
7. Nostalgia i Ty - z udziałem Marco Lo Russo na akordeonie - 3:45
8. Tak jak Ty nigdy nikt - 4:32
9. Upadłe anioły (Pośród upadłych aniołów) - 4:58
10. Na rozstaju chmur - sł. Włodzimierz Dulemba - 5:56
11. Równolegle w przestrzeni - 4:55
12. Senne koszmary (Senne czary) - 5:13
13. Niebo ciągle nade mną - 4:34
14. Urocze życie - 5:33
15. Nieforemna rozmowa - 4:17
16. Myśli skaczą mi w głowie - 4:34
17. Słońce dnia - 4:30

Nowy album Agnieszki Chrzanowskiej „Piosenki do mężczyzny” zawiera siedemnaście premierowych kompozycji.To siódmy solowy album artystki, ale pierwszy niemal w całości zawierający jej własne teksty. Po „Nie bój się nic nie robić”, „Cały świat płonie”, „Tylko dla kobiet”„Bez udziału gwiazd” przyszedł czas na „Piosenki do mężczyzny” koncentrujące się wokół tematu porozumienia płci.

Osią albumu jest utwór „Równolegle w przestrzeni”, wskazujący na rządzące relacjami kobiet i mężczyzn uprzedzenia, których podstawową przyczyną jest brak wnikliwej wiedzy dotyczącej odmienności natury kobiet i mężczyzn. Kolejne piosenki to próby opisania elementów wzajemnych relacji obojga płci. „Nieforemna rozmowa”, „Gdybym mogła pisać wiersze”, „Myśli skaczą mi w głowie”, „Ciągłość rozmowy” to utwory podejmujące tematykę szeroko pojmowanego komunikowania się. „Senne koszmary” mówią o „czarach”, które stosowane są przez wszelkiego typu autorytety, a które uniemożliwiają jednostce własną analizę świata i samodzielne podejmowanie decyzji. Tak zwane „czary” w konsekwencji prowadzą także między innymi do pogłębiania przepaści między kobietami a mężczyznami.

„Do góry nogami” dotyka patologii normalności, nieskończonej ilości zachowań, przekonań i nawyków, które na pierwszy rzut oka wydają się naturalne, tymczasem są zakorzenionymi patologiami, do których bezrefleksyjnie przywykliśmy. w utworze „Na rozstaju chmur”, podjęta jest kwestia mitu o dwóch połówkach jabłka, który powoduje niesłychaną ilość frustracji. Idealistyczne podejście jest przeszkodą w prawdziwym poznaniu drugiej osoby. Radość ze wspólnego przeżywania świata pojawia się w utworze „Słońce dnia”, natomiast wskazywanie dróg do siebie drugiej osobie to temat utworu „Cień drzewa”.

Pierwszy singiel albumu to utwór „Budzę się” - „błądzenie”, „zagubienie”, a w końcu „przebudzenie”. Radość z pełniejszej świadomości siebie i jednocześnie zadziwienie samym sobą z przeszłości.

Teledysk do utworu zrealizowany został przez reżysera i operatora Krzysztofa Rosę. Zdjęcia odbyły się nad Morzem Tyrreńskim oraz we włoskim Mieście Sztuki - Sermoneta (region Lacjum), dzięki współpracy z Panią Burmistrz Giuseppiną GiovannoliStefano Cortellettim, a także w Krakowie w Studiu Szkoły Kreatywnej Fotografii.

Drugi singiel to utwór „Nostalgia i Ty” - namiętność i gorące emocje z jednej strony, z drugiej chłód i powiększająca się przepaść. Bezruch, na przekór sobie. Ambicja i duma nie pozwalająca przyznać się do uczuć. Wyobrażenia zabijające rzeczywistość. Stracony czas.

„Nostalgia i Ty” - to efekt spotkania Agnieszki i Marco Lo Russo we włoskim średniowiecznym Mieście Sztuki Sermoneta, gdzie był realizowany teledysk do pierwszego utworu singlowego „Budzę się”. Wirtuozerska gra Marco zainspirowała Agnieszkę do napisania utworu z jego udziałem w chwili gdy materiał na płytę był już gotowy. Zorganizowane zostały dodatkowe nagrania i „Nostalgia i Ty” znalazła się na płycie.

Teledysk z udziałem Marco Lo Russo zrealizowany został na ulicach Starego Miasta w Krakowie, na Scenie pod Ratuszem Teatru Ludowego, na Scenie Tęcza oraz w Piwnicy pod Baranami. Realizacji teledysku podjęły się BYCZE FILMY, na czele z operatorem Dawidem Woźnicą.

koordynacja i organizacja produkcji teledysków: Michał Jedynak

W nagraniach albumu udział wzięli:
Wojciech Pieczka - fortepian, akordeon, Szymon Frankowski - kontrabas, Dominik Klimczak - perkusja/instrumenty perkusyjne, klarnet, Marek Michalak - puzon, Jacek Królik - gitary akustyczne i elektryczne, Marcin Rumiński - whistle tin & low, Marcin Dyjak - harmonijka ustna, OCTAVA ensemble pod dyr. Zygmunta Magiery, kwartet smyczkowy CONVIVIUM
oraz
Marco Lo Russo – akordeon w utworze „Nostalgia i Ty”

realizacja nagrań - Aleksander WilkStudio 2000Krakowie.
realizacja nagrań OCTAVA ensemble - Dariusz Grela w studiu Nieustraszeni Łowcy Dźwięków w Krakowie
realizacja nagrania tin whistle - w utworze „Nostalgia i Ty” - Michał Wójcik w Studio SoundProveKrakowie
mix i mastering - Andrzej PuczyńskiIzabelin Studio
fotografia i koncepcja okładki - Arkadiusz Sędek
płaszcz z kolekcji autorskiej Natashy Pavluchenko, stylizacja - Tomek Gąsienica-Józkowy, makijaż - Aleksandra Gruszka
fotografia Marco Lo Russo - Sobiesław Książek
projekt graficzny albumu oraz singli - Katarzyna Agopsowicz
wydawcy albumu: Polskie Nagrania/Magnetic Records